Typografy
Jeg har en spesiell interesse
for ikke å si mani
jeg er sykelig opptatt
av typografi
Det er sant,
jeg er en sånn skrifttype
som hadde et godt øye
til ei typo-rype
det vil si ei sånn designerberte
som duftet nydelig,
som fersk trykksverte
Hun virket tilgjengelig og åpen
som arial
klar som en trykkeferdig
original
jeg så ingen tegn
til uvillig kjerring
med kniping eller sperring
Jeg ålte meg rundt henne
som en snok
men hun leste meg
som en åpen
New Century Schoolbook
Hun sa:
"Jeg skjønner hva du Baskerville
men du får holde
linjeavstanden litt til
gi meg heller din hånd
min skjønne Garamond"
Det var nok til at jeg ble sur
som en råtten korrektur
jeg hadde sett for meg
en tett ligatura
ikke en løs pitch og et ”kanskje”
en gang i futura
sant å si var jeg ikke vant til sånt
jeg krympet fra extra bold
til regulær font
Men jeg tenkte:
det slår aldri feil
å skryte av hennes flotte
satsspeil
Det var en smal enspalter
med brede marger
rikelig med white space,
duse farger
jeg sa: "veldig pent komponert
midtstilt og balansert"
og øste på med flere komplimang
med fransk åpning og aksang
Jeg syntes jeg så et smil
skjønt hun var stum
jeg bestemte meg for å smi
mens jernet var lorem ipsum
jeg så mitt snitt
til å dure på og ta neste skritt
Da skjedde en total
reformatering
og det fort
hun ble like tilgjengelig
som notene i en årsrapport
det kom et linjeskift
og det var hardt
fulgt av en strøm av grotesk skrift
og den var svart
hun ble stram
som en kolonne med regnskapstall
hele mitt prosjekt endte
opp med knall og linjefall
fonten min krympet til punkt seks
ble tørr som en liten bokstavkjeks
Ja det var ikke bra
jeg fikk mitt pass påskrevet
i helvetica
eller var det courier
det var i hvert fall avslag
på grått papir:
"du er ikke noe tess
du er uten overskrift og ingress
du er halvfet og uten driv
og du har en ynkelig slapp kursiv
Det var klar tale
Det var punktum finale